پیرو انتشار خبری در یکی از خبرگزاری‌ها مورخ چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۲ با موضوع "آغاز شمارش معکوس تخریب خانه های تاریخی شیراز" استانداری فارس و اداره میراث فرهنگی فارس این خبر را تکذیب کردند.
کد خبر: ۱۰۹۰۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵ 03 February 2023

امیرحسین جمشیدی در خصوص شایعات مطرح شده درباره بافت تاریخی شیراز به خبرگزاری فارس گفت: هیچ اتفاق جدیدی قرار نیست در بافت تاریخی بیفتد.

وی تصریح کرد: موضوع تخریب در بافت تاریخی را کاملاً تکذیب می‌کنم.

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در خصوص اخبار مربوط به دادن اخطار به برخی ساکنین نیز گفت: از همه مسئولان ذیربط از جمله اداره کل راه و‌ شهرسازی و اداره میراث فرهنگی استان در این باره پرسیده ام اما هیچ کس اطلاعی ندارد‌.

جمشیدی تأکید کرد: از طریق اداری هیچ کس اخطاری صادر نکرده است.

وی افزود: چنین شایعه ای برای خود ما هم عجیب است، من بالغ بر بیست تماس داشته ام تا حداقل منشأ این شایعه را متوجه شویم اما هنوز برای ما هم مشخص نشده این مسئله به چه دلیل مطرح شده است.

 

اداره میراث فرهنگی فارس با تخریب بافت تاریخی اطراف حرم مخالف است

 

اداره کل میراث فرهنگی فارس هم در واکنش به این موضوع اطلاعیه‌ای به شرح زیر صادر کرد:

وزارت میراث فرهنگی و به تبع آن اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس بر اساس وظیفه ذاتی و مطابق با ضوابط قانونی با هر گونه تخریب بافت تاریخی مخالف بوده و هیچگونه مجوز یا پاسخ استعلام مثبتی از طرف این اداره کل که منجر به تخریب بافت و از بین رفتن تاریخ ، فرهنگ و هویت شود صادر ننموده است و اساسا با این کار مخالف است.

علی اکبر صادقی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل در این باره اظهار کرد: در طرح مصوب کمیسیون ماده ۵ خط پروژه ای که تصویب شده در واقع محدوده تملک را مشخص می نماید. در این محدوده که حدود ۹۰ پلاک را شامل می شود  انواع مداخلات از جمله حفاظت، مرمت و نوسازی در نظر گرفته شده است.  بنابراین خط مذکور به معنای خط تخریب نبوده و این اداره کل مخالفت جدی خود را با هر گونه تخریب در بافت تاریخی مجددا اعلام می دارد.

این مقام مسئول در ادامه ضمن تصریح اهمیت مرمت و حفاظت بافت تاریخی شیراز  و تشکر و قدردانی از توجه و دقت نظر جامعه محلی به میراث فرهنگی افزود: خط مورد تایید برای پیاده راه بین دو حرم مطهر همان خط پیشنهادی مشاور پروژه بوده و ۹۰ پلاک واقع در محدوده تملک بعنوان لایه های پشتیبانی عملکردی پیاده راه مذکور عمل می نمایند.  

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل فارس  در ادامه با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی اخبار صحیح خاطرنشان ساخت: هرگونه عملیات بر روی هر یک از پلاکهای واقع در محدوده بافت تاریخی و از جمله محدوده پروژه فوق الذکر از جمله مرمت و یا تخریب به منظور تجدید بنا نیازمند استعلام به صورت تک به تک از این اداره کل بوده و هر نوع عملیات بر روی پلاکهای محدوده بدون اخذ مجوز از این اداره کل ممنوع و غیر قانونی می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار